Viestintä
Tuloksellista viestintää

Monipuolinen ja luotettava viestintämme rakentaa yhteiskunnallisia puheenaiheita ja vaikuttaa kohderyhmiimme päättäjistä kuluttajiin. Olemme täsmällinen tietolähde, joka elää ajan hermolla. Emme usko välineisiin vaan sisältöihin ja tuloksiin. Luovuus, ratkaisukeskeisyys ja mitattavuus ovat toimintamme ydintä.


Uusi ilme – uusi aika

Vuonna 2016 uudistimme brändimme. Uusi tunnuksemme viestii dynaamisesta, luotettavasta ja eteenpäin katsovasta toimijasta. Olemme monipuolinen ja rehellinen kumppani asiakkaillemme. Punainen tunnistettava värimme on vaihtunut lämpöisemmäksi, joka kertoo lähestyttävästä ja asiantuntevasta Motivasta.

Uusi visuaalinen ilmeemme tukee arvojamme: avoin ja luotettava, vaikuttava ja vastuullinen sekä luova ja lähestyttävä.

Median kumppanina

Toimimme tietolähteenä laajasti median edustajille usean viestijän ja asiantuntijan voimin. Media arvostaa ripeyttämme sekä ajantasaista ja luotettavaa tietoamme. Tarjoamme yhteiskunnallisia näkökulmia, tuloksia ja arjen käytännön niksejä. Media on arvokas kumppanimme vaikuttavuuden rakentamisessa.

Hävikkifestareilla Saa syödä!

Ruokahävikkiä syntyy kaikissa ruokaketjun vaiheissa, mutta kotitalouksissa jopa enemmän kuin kaupassa, tai esimerkiksi teollisuudessa. Siksi lisäämme erityisesti kuluttajien tietoisuutta ruokahävikistä ja kertoo uusista ja luovista keinoista ruokahävikin vähentämiseksi. Vuonna 2016 kokosimme ruokahävikin vähentämiseksi töitä tekevät toimijat yhteen ja järjesti Korjaamolla Helsingissä Suomen ensimmäiset Hävikkiruokafestarit. Tapahtuman kokkausdemoissa saatiin ideoita hävikin hyödyntämiseen ja tuunaamiseen, grillattiin ja syötiin satoja roskakalaburgereita, tutustuttiin hävikkiä vähentäviin mobiilisovelluksiin, nautittiin fine dining hävikki-illallinen ja ostettiin ruokaa Suomen ensimmäisestä hävikkikonttikaupasta. Tapahtumassa vieraili noin 2000 kaupunkilaista ja se kiinnosti myös sosiaalisessa mediassa, keräten yli 7000 tapahtumasta kiinnostunutta. Motiva koordinoi myös Turussa, Tampereella ja Kuopiossa järjestettyjä hävikkikarnevaaleja ja tapahtumia.


Kerromme muiden onnistumisista: Näin kauppa vähentää hävikkiä

Kaupan alan toimia ruokahävikin vähentämiseksi seurataan nyt erityisen tarkasti ja alalla etsitäänkin jatkuvasti keinoja hävikin vähentämiseen. Autamme kaupan alaa tehokkaiden keinojen löytämisessä erilaisissa hankkeissamme. Sen lisäksi autoimme Päivittäistavarakaupan yhdistystä viestimään kaupan alan toimista ruokahävikin vähentämiseksi kokoamalla parhaat käytännöt yksiin kansiin ja tuottamalla teemaa valottavan videon Hävikkiviikolle. Julkaisu oli tärkeä työkalu hyvien toimintatapojen välittämisessä alan sisällä, mutta erilaiset kokeilut ja toimet kiinnostavat myös laajemmin. Autoimme julkaisun välittämisessä päättäjille ja kuluttajille ja otimme kaupan alan toimijat mukaan rakentamaan Hävikkiviikon huipentaneita Hävikkifestareita kanssamme.

Päivittäistavarakaupan yhdistys sai viime vuonna hyvää palautetta viestinnästään Hävikkiviikolla.

20 vuotta energiasta tokaluokkalaisille

Yhdistimme juhlavuoden kunniaksi kaksi tunnettua ja pitkät juuret omaavaa kampanjaamme. Energiansäästöviikko ja tokaluokkalaisten energiansäästöviikko tekivät ”Hei, kaikki toimii” -kiertueen kouluissa Varsinais-Suomessa ja Hämeessä. Innostimme yhdessä Joutsenmerkin ja paikallisten toimijoiden kanssa lapsia toiminnallisilla tehtävillä energiansäästöön ja kestävään kulutukseen arjessa. Kiertueella mielenkiintoa herätti sähkökuntolatauspyörä, jonka rakentamiseen tuotettiin myös ohje ja sen tueksi video yläkouluille. Koko energiansäästöviikon aikana tavoitimme yhteensä 386 organisaatiota ja niiden kautta 218 250 yksittäistä henkilöä.

Painopistealueet 2017

Toimimme täsmällisen ja luotettavan tiedon lähteenä kaikille sidosryhmillemme ja kuluttajille. Olemme median tukena tarjoamalla asiantuntevia ja ajan hermolla olevia näkemyksiä sekä tietoa. Vahvistamme edelleen sisältömarkkinointia eri aihepiireistä erityisesti digitaalisissa kanavissa. Blogit, vlogit ja keskustelu eri sosiaalisen median kanavissa ovat erityisen kehittämisen kohteena. Lisäksi jatkamme uudistetun verkkopalvelumme kehittämistä. Mitattavuus ja ketteryys ovat viestintämme ydintä.