Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki
Kohti vastuullisia hankintoja


Joutsenmerkki ja EU-ympäristömerkki kannustivat kuntia tekemään kestäviä hankintoja. Merkit haastavat kunnat hankkimaan painotuotteet, paperit, yleispuhdistus- ja tiskiaineet niin, että ne perustuvat merkkien kriteereihin.

Julkinen sektori Suomessa hankkii tavaroita ja palveluja vuosittain noin 35 miljardilla eurolla. Määrä on noin 20 prosenttia bruttokansantuotteesta. Vastuullisuusmerkkien – Joutsenmerkin, EU-ympäristömerkin, Reilun kaupan ja Luomun – tekemän tutkimuksen mukaan kuitenkin vain alle puolella kunnista on yleisiä vastuullisuuteen liittyviä ohjeita, jotka on kirjattu hankintaohjeistukseen.

Uusi hankintalaki tuli voimaan vuoden 2017 alussa ja se antaa julkisille hankkijoille entistä paremmat mahdollisuudet ottaa huomioon vastuullisuusmerkkien kriteerit.

Julkisilla hankinnoilla voidaan muuttaa markkinoita, kun työtä tehdään määrätietoisesti ja haastetaan tavara- ja palvelutoimittajat ympäristövastuullisuuteen."
Jyväskylän ympäristöasiantuntija Mervi Saukko

Joutsenmerkitty rakennusbuumi

Kiinnostus rakentaa Joutsenmerkittyjä taloja kasvoi huimasti viime vuonna. NCC Building ja VAV Asunnot Oy käynnistivät suuren, reilun 120 vuokra-asunnon hankkeen Vantaan Hakunilaan. Hyvinkäälle rakennetaan päiväkotia, Kaarinaan omakotitaloa ja Lokalahdelle loma-asuntoa, jotka kaikki tavoittelevat Joutsenmerkkiä.

Valikoiduimme luontevaksi yhteistyökumppaniksi VAVille, koska myös NCC on sisäistänyt kestävän kehityksen ja haluaa tehdä rakennusalaa uudistavia asioita."
projektipäällikkö Emma Suokas, NCC
Hyvä mieli tulee siitä, että rakennamme ympäristöä viimeisen päälle kunnioittaen."
Sami Roiha, joka rakentaa perheensä kanssa Joutsenmerkittyä omakotitaloa

Somekampanja herätteli pieniin tekoihin

Joutsenmerkki haastoi syksyllä 2016 somekampanjallaan kuluttajia pelastamaan maailmaa vähän joka päivä. Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa vastuullisiin valintoihin herättelemässä oli juontaja-muusikko Raakel Lignell.

Kampanjassa oli mukana Lumme-pyykinpesuaine, Scandic-hotellit, Cello-sisämaalit, Lotus Soft Embo wc-paperi, Vileda Professionalin mikrokuitumopit ja – pyyhkeet, Cottoverin profiilivaatteet, Marmoleum Click -lattia ja gasumin biokaasu. Joutsenmerkittyjä tietysti kaikki!

Kampanja saavutti yli 2 miljoonaa mainosnäyttöä ja tavoitti yli 600 000 uniikkia kuluttajaa.




EU-ympäristömerkin tuoteluettelo uudistui

The EU Ecolabel Product Catalogue on luettelo, mistä löytyvät kaikki EU-ympäristömerkityt tuotteet. Luettelo on päivitetty aiempaa käyttäjäystävällisemmäksi ja informatiivisemmaksi.

The EU Ecolabel Product Catalogue (ECAT) löytyy osoitteesta http://ec.europa.eu/ecat. Siihen on koottu kaikki ne tuotteet, joille on myönnetty EU-ympäristömerkki jossain järjestelmän piiriin kuuluvassa maassa. Tuotteita voi luettelosta hakea joko tuoteryhmän, tuotteen tai valmistajan nimellä taikka tuotteelle myönnetyllä lupanumerolla.



Joutsenmerkki:
Pelasta maailmaa vähän joka päivä -video


Joutsenmerkki:
Kemikaalit kuriin arjen pienillä valinnoilla


EU-ympäristömerkki